FitList: Prečo začať práve s ním?

 

Fitlist

FitList je projekt, ktorý formou zdravého jedálnička a návrhom pravidelného cvičenia ukazuje, ako dosiahnuť požadovanú zmenu hmotnosti. Pre veľkú väčšinu z nás to znamená požiadavku na chudnutie, ale FitList vie váhu i udržať, či dokonca zabezpečí, že priberiete (ak to je váš cieľ).

Správne stravovanie spolu s cvičením by mali byť súčasťou každej snahy o chudnutie. Jedno doplňuje druhé a reálne výsledky sa dajú dosiahnuť iba ich kombináciou. Preto ma možnosť ich spojenia do jedného uceleného projektu ihneď zaujala.

Pozrela som sa preto bližšie na tento projekt a všetky jeho funkcionality. Otestovala som jedálničky a prešla cvičebné plány v ňom obsiahnuté.

Chcete vedieť, čo si o celom projekte myslím? Aké sú jeho silné a aké slabé stránky?

FitList jedálniček

Už na prvý pohľad obsahuje jedálniček iba kvalitné jedlá, ktoré pozostávajú z málo spracovaných surovín. Výborne!

Každé jedlo má uvedený počet gramov, takže pri jeho príprave a servírovaní budete potrebovať kuchynskú váhu.

Nie je však špecificky stanovené, či sa jedná o hmotnosť v surovom stave alebo už hotového jedla. Môže to spôsobovať problémy najmä pri príprave jedál, ktoré obsahujú veľa vody a teda je veľký rozdiel medzi ich hmotnosťou pred a po príprave (napríklad kuskus).

Bielkoviny sú dodávané najmä zo živočíšnych zdrojov (mäso, vajcia, mliečne výrobky, …), ale i niektorých dôležitých rastlinných surovín (tempeh, strukoviny).

Tuky sú uprednostňované pred sacharidmi a jedlá obsahujú najmä zdravé typy tukov. Tieto sú obsiahnuté napríklad v rybách, orechoch, avokádu, …

Sacharidové prílohy, na ktoré ste asi zvyknutí, sú zastúpené iba v jednom jedle za deň. V jedálničku nenájdete taktiež žiadny chlieb alebo pečivo. Príjem sacharidov je zabezpečený prostredníctvom najmä lesného ovocia, strukovín a zeleniny.

Počiatočná registrácia je rýchla

Na začiatku sa musíte na stránke FitListu zaregistrovať.

Celý proces vám zaberie tak minútku. Pre vygenerovanie jedálnička sú potrebné údaje o vašom pohlaví, výške, veku, aktuálnej hmotnosti a hmotnosti, ktorú chcete dosiahnuť.

Pokiaľ viete údaje o podiele tuku vo vašom tele, môžete zadať aj tento údaj. Ak ho neviete, nič sa nedeje, tento údaj vyplňovať nemusíte. Ak vás však podiel tuku vo vašom tele zaujíma, môžete ho zistiť vyplnením nášho formuláru a výsledok následne použiť pri registrácii.

V ďalšom kroku uvediete, ako často sa cez deň hýbete v zamestnaní a koľkokrát do týždňa športujete.

Ak máte neznášanlivosť alebo alergiu na niektoré potraviny, alebo vám niečo proste nechutí, môžete to taktiež uviesť. Tieto potraviny následne nebudú do jedálnička zaradené.

Ako som testovala jedálniček?

jedálniček

Zdroj: Fitlist

Pri registrácii som použila tieto údaje:

  • Zmena: Chudnutie
  • Pohlavie: Žena
  • Aktuálna hmotnosť: 65 kg
  • Výška: 170 cm
  • Roka narodenia: 1980
  • Chcem schudnúť: 10 kg
  • Zamestnanie: Trocha aktivity cez deň
  • Športovanie: Žiadne cvičenie
  • Vynechanie potravín: Žiadne

Po zadaní týchto údajov mi algoritmus vygeneroval jedálniček s cieľovým energetickým denným príjmom na úrovni 1005 kcal.

Po pravde toto číslo mi prišlo dosť nízke. Pýtate sa prečo? Nuž pri  údajoch, ktoré som zadala pri registrácii, je môj energetický výdaj na úrovni 1650-1750 kcal denne. Ak by som ešte začala cvičiť, môj priemerný denný energetický výdaj by išiel ďalej nahor – pravdepodobne na úroveň 2000-2100 kcal pri cvičení 3-4x do týždňa.

Pri príjme 1005 kcal za deň tak prijmem iba polovicu kalórií, ako zo seba vydám. Takýmto tempom by som chudla približne jeden kilogram za týždeň. To si myslím, že je príliš rýchle tempo a pravdepodobne nebude udržateľné z dlhodobého hľadiska.

Možno by bolo dobré sa k cieľovej hmotnosti dopracovať pomalším tempom. Existuje totiž riziko, že radikálna úprava stravy spolu s cvičením bude pre telo náročná a preto demotivujúca a ja to vzdám skôr, ako sa k cieľu dopracujem. Rizikom môže byť aj následný jojo efekt pri prechode na stravu s vyváženejším energetickým príjmom po dosiahnutí cieľovej hmotnosti.

Ale možno iba môj cieľ schudnúť 10 kg bol príliš agresívny :-).

Aké jedlá sú v jednom dni?

Po vygenerovaní jedálnička som dostala zoznam  s 5 jedlami na deň.

Mohla som si vybrať medzi doporučeným jedlom, ktoré si pripravím sama, alebo jedlom s donáškou z reštaurácie v mojom okolí.

Jedlá na doma obsahujú recept na prípravu a väčšinou sa jedná o pokrmy s rýchlou prípravou. Prémiový obsah FitListu obsahuje navyše i zoznam surovín, ktoré budete v daný deň na prípravu potrebovať a dokonca i nákupný zoznam, ktorý si môžete vytlačiť dopredu na celý týždeň.

Donášky z reštaurácii som netestovala. Stalo sa mi však, že pri snahe o objednanie jedla bolo toto jedlo za cenu nižšiu, ako bola minimálna objednávka z danej reštaurácie a teda ponúkaná donáška sa nedala realizovať.

Takto vyzeral jedálniček od FitListu z jedného dňa:

Fitlist jedálniček

Zdroj: FitList

Súčet energetických hodnôt (1011 kcal) bol v súlade s plánom, ktorý mi určil algoritmus. Pre istotu som si to však prepočítala cez svoje tabuľky a dopracovala som sa k číslu 1092 kcal. Môj výpočet približne súhlasí s tým, ktorý som dostala cez FitList. Takže kalórie FitList počíta správne (malé vzniknuté rozdiely sú nepodstatné).

V jedálničku mi však chýbal väčší rozklad jedál na základné živiny. Najmä koľko sacharidov, bielkovín a tukov obsahujú jednotlivé jedlá, ako i celý jedálniček za deň.

Prečo je to dôležité? Napriek tomu, že FitList deklaruje, že sa snaží v jedálničku poskytovať jedlá s kvalitnými bielkovinami a tukmi a menším zastúpením sacharidov (čo je podľa môjho názoru správny prístup), číselné dôkazy chýbajú.

Podiel základných živín v jedálničku

Rozhodla som sa podrobiť jedálniček testu a zastúpenie jednotlivých živín som spočítala ručne:

Sacharidy (gr.)Bielkoviny (gr.)Tuky (gr.)
Raňajky151221
Desiata0299
Obed2265
Olovrant11520
Večera13310
CELKOM417565
PODIEL NA KCAL16%28%56%

Ak vidno z tabuľky, sacharidy za celý deň predstavujú iba 41 gramov. A preto môžeme konštatovať, že diéta vo Fitliste sa zaraďuje medzi nízkosacharidové diéty.

Celkový podiel sacharidov na energetickom príjme 1011 kcal predstavuje približne iba 16%.

Aj keď sa teda nejedná o úplne bezsacharidovú diétu, čo nakoniec deklarujú i autori projektu na svojej stránke, je však isté, že pri tomto jedálničku budete chudnúť naozaj rýchlo. A to hlavne na začiatku diéty.

Pri nízkosachardiových diétach dochádza na začiatku k prudkému úbytku vody z tela, čo má za následok rýchly pokles hmotnosti. Telo sa dostáva často do stavu ketózy, ktorý však nie je nijako pre telo nebezpečný, pokiaľ prítomnosť ketónov v tele neklesne na príliš nízke úrovne.

V tomto stave telo veľmi rýchlo spaľuje zásoby tukov pre získanie potrebnej energie.

Budete strácať veľa vody a preto je dôležité dbať na dostatočnú hydratáciu organizmu. Postupom času začnete chudnúť pomalšie, keďže telo si na daný stav zvykne.

ZÁVER: FitList jedálniček je forma nízkosacharidovej diéty.  Určite s ňou schudnete! Porcie by mohli byť kľudne o niečo väčšie, aby diéta nebola príliš náročná. Obsahuje však kvalitné jedlá, ktoré sú jednoducho pripravované z nízko spracovaných surovín. Jeho hlavnou výhodou je jednoduchosť. Používaním jedálnička sa časom naučíte, čo jesť a koľko jesť v priebehu dňa. Preto si myslím, že je skvelou voľbou, ako sa naučiť zdravo stravovať a dosiahnuť želané zmeny postavy.

FitList cvičebný plán

V základnom obsahu sa vám veľa cvičení nezobrazí. Dostanete iba prvé dve cvičenia a na celý cvičebný plán si budete musieť zaplatiť jeden z prémiových obsahov. K detailom o jednotlivých obsahoch sa dostaneme neskôr.

Pri nastavovaní cvičebného plánu si môžete vybrať, či chcete cviky pre ženy alebo mužov a či chcete cvičiť doma alebo v posilňovni. Rovnako si môžete vybrať, ako často do týždňa budete cvičiť.

cvičenie

Zdroj: Fitlist

Je trochu na škodu, že niektoré cviky na doma obsahujú cvičenia s činkami i keď existuje alternatíva cvikov s vlastnou váhou.

Každý cvik obsahuje jeho popis, obrázky i názorné video. Zároveň je uvedená i svalová skupina, na ktorú je daný cvik primárne zameraný.

Chýbal mi však opis, ako prechádzať z jedného cviku na ďalší. Aké dlhé prestávky treba medzi jednotlivými cvikmi (aj keď v prípade jednotlivých sérií je tento údaj uvedený). Vysokointenzívny intervalový tréning (HIIT) je najúčinnejší pre znižovanie hmotnosti. K prechodom medzi cvikmi by v tomto prípade malo dochádzať po iba krátkom oddychu (15-30 sekúnd).

Rovnako mi v cvičebnom pláne chýbalo viac plyometrických cvikov (mnohé z nich sú obsiahnuté v našich cvičebných kartách Cviky na dom sa vlastnou váhou), ktoré zvyšujú účinok silového tréningu a prispievajú k zvýšenému energetickému výdaju.

V základnom obsahu je celkovo cvičenie obsiahnuté iba okrajovo. V prémiovom obsahu je však zaradených až 200 rozličných cvikov vytvorených presne podľa vášho cieľa – chudnutia, spevnenia tela alebo pribratia hmotnosti.

ZÁVER: Pre plnú funkčnosť cvičebných plánov budete potrebovať prémiový obsah. Synergický efekt toho, že na jednom mieste máte jednak jedálniček a taktiež základný cvičebný plán prevažuje nad faktom, že cvičebné plány neobsahujú všetky potrebné cviky. Pre rozbehnutie procesu fyzickej aktivity je to však dobrý štartovací bod.

Aký program si vybrať?

Ak hľadáte iba inšpiráciu, pravdepodobne Vám postačí i základný obsah, ktorý je zadarmo. Dostanete jedálniček na 3 dni, avšak prídete o viacero funkcionalít FitListu, ktorú sú zastúpené v prémiovom obsahu.

Ak chcete naozaj zmeniť svoj jedálniček a postupne sa spolu s cvičením prepracovať k lepšej postave a zdravému životnému štýlu, pravdepodobne siahnete po jednom z dvoch prémiových obsahov.

Porovnajme si základný a prémiový obsah Fitlistu a jeho cenu:

Základný obsah

  • jedálniček na mieru na 3 dni
  • obsahuje 100 jedál
  • 5% zľavy na nákupy vo vybraných e-shopoch
  • Cena 0 EUR

FitList Platinum

  • jedálniček na mieru na 7 dní
  • obsahuje viac ako 700 jedál
  • cvičebný plán zostavený z viac ako 200 cvikov s fotkami a videami
  • online pomoc profesionálneho trénera
  • nákupný zoznam
  • jedálniček v PDF formáte na tlač
  • 15% zľavy na nákupy vo vybraných e-shopoch
  • Cena od 12,42 EUR mesačne

FitList Plus

  • jedálniček na mieru na 7 dní
  • obsahuje 400 jedál
  • cvičebný plán zostavený z viac ako 200 cvikov s fotkami
  • online pomoc profesionálneho trénera
  • nákupný zoznam
  • 10% zľavy na nákupy vo vybraných e-shopoch
  • Cena od 8,25 EUR mesačne

Záver

Idea Fitlistu sa nám páči, lebo v sebe jednoduchou formou kombinuje zdravé jedlo s cvičením. Je preto vhodným štartovacím bodom najmä pre tých, ktorí sa rozhodli zmeniť svoju postavu a sú iba na začiatku celého procesu.

Fitlist vás naučí, ako sa správne stravovať a ako na začiatku cvičiť. Aby ste sa to všetko naučili, postačia vám na to možno už 3-4 mesiace používania služby. Po tomto čase už asi budete presne vedieť, ako si zostaviť svoj jedálniček i cvičebný plán.

FitList sa nám páčil natoľko, že sme s ním rozhodli spolupracovať bližšie.

Pre našich čitateľov to znamená, že sme pre vás v spolupráci s FitListom pripravili zľavu 20% na prémiový obsah.

Stačí pri registrácii do prémiového obsahu použiť kupón “XCVBNM”. Pokojne sa zaregistrujte s kupónom hneď teraz a získajte všetky výhody tohto vskutku skvelého projektu.

 

 

POST REPLY

ten − eight =